גליונות

גליונות דברים

סוגיות חינוך וחברה בחברה החרדית - מרץ 2024

שבר ותמורה - אוקטובר 2023

מוסף לענייני חינוך - פברואר 2023

אי וודאות - אוקטובר 2022

תיגר וציות - דצמבר 2021

על הזיכרון וחבליו - אוקטובר 2020

כבוד - אוקטובר 2019

עומס - נובמבר 2018

סולידריות ואחרים - נובמבר 2017

בריאות וחולי - ינואר 2017

גוף - נובמבר 2015

אחריות - נובמבר 2014

אחרים - אוקטובר 2013

שפה - אוקטובר 2012

זמן - נובמבר 2011

מקום - אוקטובר 2010

איפה הגבול? - נובמבר 2009

אי וודאות - אוקטובר 2008

כללי

תפריט
ראשי
מאמרים

שבר ותמורה בראי האומנות: קריאה חזותית-נרטיבית ביצירתה של ציפי עמוס גולדשטיין – שחר מרנין-דיסטלפלד

יום חמישי, 26 באוקטובר, 2023

מאמר זה עוסק במונחים "שבר" ו"תמורה" כפי שהם באים לידי ביטוי ביצירה האומנותית. במרכזו שבעת הרקיעים הפרטיים, סדרת לוחות המשלבים ציור שמן, רישום ורקמה, של האומנית ציפי עמוס גולדשטיין. מטרת המחקר הייתה לפענח את הסדרה, שהיא מעין כתב חידה רב-שכבות, ולעמוד על המשמעויות הטמונות בה. שיטת המחקר שילבה ניתוח חזותי-פרשני עם ניתוח נרטיבי. הממצאים הראו כי הסדרה "מספרת" באמצעים אומנותיים את סיפורה של האומנית, באופן התואם להגדרת המונח יצירתיות כ"ניסיון/חוויה" וכ"מורכבות", ובתוך כך נמצאו המונחים "שבר" ו"תמורה" מרכזיים הן בביוגרפיה של האומנית והן ביצירתה. חמישה צמדי ניגודים נמצאו כמרכיבים בולטים בסדרה, אשר כל אחד מהם מייצג דיאלוג בין שבר לתמורה: (1) כאוס ועומס צורני וחומרי אל מול סדר והיגיון; (2) התפרקות והיעדר אהבה אל מול הגנה ובית; (3) חיתוכי בד וחוט אל מול חיבורם; (4) מסרים סותרים אל מול תקשורת ושפה הניתנות לקריאה; (5) טלאי צהוב ושואה אל מול מגן דוד ותקומה. פענוח הסדרה מאפשר לבחון כיצד אירועי חיים מתורגמים לשפה האומנותית.

צרו קשר עם מערכת דברים

דברו איתנו

צרו קשר וננחזור אליכם בהקדם.
ניתן גם לשלוח אלינו פנייה למייל: dvarim@oranim.ac.il

מה אתם רוצים לקרוא?