גליונות

גליונות דברים

סוגיות חינוך וחברה בחברה החרדית - מרץ 2024

שבר ותמורה - אוקטובר 2023

מוסף לענייני חינוך - פברואר 2023

אי וודאות - אוקטובר 2022

תיגר וציות - דצמבר 2021

על הזיכרון וחבליו - אוקטובר 2020

כבוד - אוקטובר 2019

עומס - נובמבר 2018

סולידריות ואחרים - נובמבר 2017

בריאות וחולי - ינואר 2017

גוף - נובמבר 2015

אחריות - נובמבר 2014

אחרים - אוקטובר 2013

שפה - אוקטובר 2012

זמן - נובמבר 2011

מקום - אוקטובר 2010

איפה הגבול? - נובמבר 2009

אי וודאות - אוקטובר 2008

כללי

תפריט
ראשי
מאמרים

רפלקציה, אמפתיה וסיפורי חיים – יצירת קִרבה והיכרות בין קבוצות קונפליקט במרחב האקדמי – איזאבל רמדאן, מיכל ראזר, מיכאל מוטולה וויקטור פרידמן

יום שני, 20 בדצמבר, 2021

מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל מספקים מרחב טבעי למפגש בין יהודים לערבים, בתוך שדה סכסוך רחב ודומיננטי יותר – המעצב את התפיסות, המחשבות, הרגשות והפעולות של בני ובנות שתי הקבוצות. מרחב המפגש הזה בין סטודנטים, לעיתים המפגש הראשון של אלה עם אלה, מתאפיין בלא מעט פחד, חשדנות, הימנעות הדדית וצורה של התכחשות לסכסוך. אנו מכנים את הקשר הזה "פנטזיית המשפחה הגדולה והמאושרת". מאמר זה מתאר ומנתח ניסיון שעשינו להשתמש בכלים של רפלקציה, אמפתיה וסיפורי חיים כדי לפתח תקשורת, היכרות וקרבה בתוך מרחב המפגש הטבעי הזה. המאמר מבוסס על חקר מקרה של קורס חובה לתואר השני בתוכנית לחינוך והוראה לתלמידים בהדרה במכללה האקדמית אורנים, בהשתתפות סטודנטים יהודים וערבים-פלסטינים. אומנם, חלק מהסטודנטים נותרו מבוצרים בהתנגדותם לעצם הדיון בנושא. אולם, התהליך יצר מעין "מרחב מעבר" (transitional space) שאִפשר לרבים מהם להתנתק מהשפעת השדה הדומיננטי, ואף אפשר להם לחשוב, להרגיש, לראות ולהתחבר זה לזה אחרת מכפי שהורגלו. מבחינת המנחים – אנשי הסגל, האתגר הגדול ביותר היה להכיל את הרגשות העזים שהתעוררו בקרב התלמידים וביניהם, באופן שיאפשר להם חשיבה ביקורתית ויפתח פתח לשינוי.

צרו קשר עם מערכת דברים

דברו איתנו

צרו קשר וננחזור אליכם בהקדם.
ניתן גם לשלוח אלינו פנייה למייל: dvarim@oranim.ac.il

מה אתם רוצים לקרוא?