גליונות

גליונות דברים

סוגיות חינוך וחברה בחברה החרדית - מרץ 2024

שבר ותמורה - אוקטובר 2023

מוסף לענייני חינוך - פברואר 2023

אי וודאות - אוקטובר 2022

תיגר וציות - דצמבר 2021

על הזיכרון וחבליו - אוקטובר 2020

כבוד - אוקטובר 2019

עומס - נובמבר 2018

סולידריות ואחרים - נובמבר 2017

בריאות וחולי - ינואר 2017

גוף - נובמבר 2015

אחריות - נובמבר 2014

אחרים - אוקטובר 2013

שפה - אוקטובר 2012

זמן - נובמבר 2011

מקום - אוקטובר 2010

איפה הגבול? - נובמבר 2009

אי וודאות - אוקטובר 2008

כללי

תפריט
ראשי
מאמרים

"עזר כנגדה": שימוש מושכל בדינמיקה של עימות פוליטי בין מורה לתלמיד לטובת קידומו של חינוך אזרחי – אדר כהן

יום שני, 20 בדצמבר, 2021

מורות העוסקות בחינוך אזרחי נתקלות פעמים רבות במצב שבו תלמיד מהכיתה מתעמת איתן באופן חריף במהלך דיון בסוגיות פוליטיות, מאתגר את יכולתן לשלוט בשיעור ומנסה לקעקע את העמדה הערכית והמוסרית שבשמה הן מדברות. סיטואציות כאלה מתאפשרות דווקא בכיתות שבהן המורה שואפת לחנך ברוח של פתיחות לחשיבה ביקורתית, והרצון להימנע מעימותים כאלה עלול לצמצם שאיפה זו. במחקר שדה אתנוגרפי אותרה פרקטיקה המכונה 'עזר כנגדה', אשר באמצעותה מתמודדות מורות עם קשיים אלה. המורות עושות שימוש פדגוגי מושכל בעימות חוזר עם תלמיד קיצוני במיוחד, בכך שהן מייעדות לו תפקיד קבוע בשיח הכיתתי. באמצעות מתן תשומת לב ובמה לעמדותיו של התלמיד, הן גורמות לו לנמק ואף למתן אותן, ובו בזמן מדגימות לכיתה כולה כיצד ראוי לנהל מחלוקת וכיצד להגיב לעמדות קיצוניות. יישום פרקטיקה זו מחייב עבודה רגשית ובניית יחסי חיבה ואמון בין המורה לאותו תלמיד, בלעדיהם העימות המתמשך עלול לגלוש להתנגשות הרסנית. המאמר מפרט מהם יתרונותיה של פרקטיקה זו ומהם התנאים המאפשרים לה להצליח.

צרו קשר עם מערכת דברים

דברו איתנו

צרו קשר וננחזור אליכם בהקדם.
ניתן גם לשלוח אלינו פנייה למייל: dvarim@oranim.ac.il

מה אתם רוצים לקרוא?