גליונות

גליונות דברים

סוגיות חינוך וחברה בחברה החרדית - מרץ 2024

שבר ותמורה - אוקטובר 2023

מוסף לענייני חינוך - פברואר 2023

אי וודאות - אוקטובר 2022

תיגר וציות - דצמבר 2021

על הזיכרון וחבליו - אוקטובר 2020

כבוד - אוקטובר 2019

עומס - נובמבר 2018

סולידריות ואחרים - נובמבר 2017

בריאות וחולי - ינואר 2017

גוף - נובמבר 2015

אחריות - נובמבר 2014

אחרים - אוקטובר 2013

שפה - אוקטובר 2012

זמן - נובמבר 2011

מקום - אוקטובר 2010

איפה הגבול? - נובמבר 2009

אי וודאות - אוקטובר 2008

כללי

תפריט
ראשי
מאמרים

סטודנטים לחינוך עם הפרעת קשב והיפראקטיביות: הזיקה בין זיכרונות ילדות לבחירתם בחינוך והוראה – ענבר לבקוביץ' וזוהר אליוסף

יום חמישי, 22 באוקטובר, 2020

הפרעת קשב והיפראקטיביות הינה הפרעה נוירו-קוגניטיבית המתבטאת בליקויים בקשב, בתפקודים ניהוליים, בהיפראקטיביות ובאימפולסיביות בשכיחות של 10-2% מהאוכלוסייה. מטרת המחקר הייתה לבחון את זיכרונות ילדותם, התמודדותם ובחירתם במקצוע ההוראה של סטודנטים לתואר ראשון בחינוך שהם בעלי הפרעות קשב והיפראקטיביות. לצורך כך, בוצע מחקר איכותני-פנומנולוגי בו השתתפו 13 סטודנטים לחינוך שאובחנו כלוקים בהפרעה. במחקר עלו חוויות ילדות מורכבות. משתתפי המחקר דיווחו על קושי להישאר בקשב, על מוסחוּת גבוהה, היעדר מיקוד ועל צורך בתנועתיות מרובה. תסמינים אלו גרמו לקשיים בבית הספר אשר פגעו בדימויים העצמי והותיר אותם עם תחושת תסכול, כישלון ורגשות קנאה בעמיתיהם ללימודים. לתפיסת חלק מהסטודנטים, בהיותם תלמידים הם חשו חוויה של ויתור מצד מורים, חוסר אמפתיה וסבלנות לקשייהם. אך כאשר מוריהם האמינו בהם ודחפו אותם להצלחה, הם חוו חוויה של העצמה, מובנות ומסוגלות. בבחירתם במקצוע ההוראה העלו בעיקר שיקולים אלטרואיסטיים לצד הסתכלות נגטיבית על מערכת החינוך אשר יכולה להתפרש כביטוי של פנטזיית הצלה. בנוסף, ניכר כי הם רואים במקצוע ההוראה אפשור לחוויה מתקנת עבור עצמם תוך תקווה שהניסיון האישי שלהם עם קשיים בבית הספר יסייע להם בעבודתם כמורים.

צרו קשר עם מערכת דברים

דברו איתנו

צרו קשר וננחזור אליכם בהקדם.
ניתן גם לשלוח אלינו פנייה למייל: dvarim@oranim.ac.il

מה אתם רוצים לקרוא?