גליונות

גליונות דברים

סוגיות חינוך וחברה בחברה החרדית - מרץ 2024

שבר ותמורה - אוקטובר 2023

מוסף לענייני חינוך - פברואר 2023

אי וודאות - אוקטובר 2022

תיגר וציות - דצמבר 2021

על הזיכרון וחבליו - אוקטובר 2020

כבוד - אוקטובר 2019

עומס - נובמבר 2018

סולידריות ואחרים - נובמבר 2017

בריאות וחולי - ינואר 2017

גוף - נובמבר 2015

אחריות - נובמבר 2014

אחרים - אוקטובר 2013

שפה - אוקטובר 2012

זמן - נובמבר 2011

מקום - אוקטובר 2010

איפה הגבול? - נובמבר 2009

אי וודאות - אוקטובר 2008

כללי

תפריט
ראשי
מאמרים

מפגשים בין-תרבותיים בקרב ילדי גן דו-לשוני ערבי-עברי – לודמילה קריבוש ומילה שוורץ

שבת, 11 בנובמבר, 2017

למוסדות חינוכיים, ממעונות וגני ילדים ועד בתי ספר ואוניברסיטאות, תפקיד חשוב בתהליך החִברות (הסוציאליזציה) של הלומדים בהם. בשל העובדה שנמצאים בהם נציגים של קבוצות חברתיות שונות, מאפשרים מוסדות אלה, בנוסף לרכישת ידע, גם פיתוח יכולות ומיומנויות חברתיות בקרב הלומדים, וכן הפנמה של ערכים ונורמות המשקפים את תרבות החברה כולה ואת התרבויות הספציפיות בתוכה.
הספרות המקצועית בתחום רואה את המצב כמורכב ובעייתי כאשר מדובר במוסדות חינוכיים בתוך חברות פלורליסטיות דמוקרטיות. לדברי החוקרים, חברה פלורליסטית מאופיינת בשסעים תרבותיים רבים, אשר בעקבותיהם נוטות הקבוצות השונות להסתגר בתוך עצמן ולפתח זהות מובחנת מבחינה תרבותית ומבחינת האינטרסים הכלכליים והפוליטיים שלהן.
ישראל היא אחת הדוגמאות לחברה פלורליסטית דמוקרטית. בהיותה מרובת תרבויות ושסעים, בולט בה במיוחד השסע היהודי-ערבי. חלוקתה המקובלת של מערכת החינוך הישראלית למגזרים – ממלכתי-יהודי, ממלכתי-ערבי, ממלכתי-דתי וחרדי – משקפת את הסגרגציה התרבותית של הקבוצות בחברה ואת הקונפליקטים הסמויים והגלויים ביניהן. במצב כזה, הפכו מוסדות החינוך לאחד מהאמצעים היעילים לשמירה על הזהות התרבותית והקבוצתית.

צרו קשר עם מערכת דברים

דברו איתנו

צרו קשר וננחזור אליכם בהקדם.
ניתן גם לשלוח אלינו פנייה למייל: dvarim@oranim.ac.il

מה אתם רוצים לקרוא?