גליונות

גליונות דברים

סוגיות חינוך וחברה בחברה החרדית - מרץ 2024

שבר ותמורה - אוקטובר 2023

מוסף לענייני חינוך - פברואר 2023

אי וודאות - אוקטובר 2022

תיגר וציות - דצמבר 2021

על הזיכרון וחבליו - אוקטובר 2020

כבוד - אוקטובר 2019

עומס - נובמבר 2018

סולידריות ואחרים - נובמבר 2017

בריאות וחולי - ינואר 2017

גוף - נובמבר 2015

אחריות - נובמבר 2014

אחרים - אוקטובר 2013

שפה - אוקטובר 2012

זמן - נובמבר 2011

מקום - אוקטובר 2010

איפה הגבול? - נובמבר 2009

אי וודאות - אוקטובר 2008

כללי

תפריט
ראשי
מאמרים

מונולוג מנהל בית הספר "הירדן" לילדים חסרי מעמד בתל אביב – יהודה פרידמן

יום שני, 31 באוקטובר, 2022

אני מכהן כמנהל בית ספר יסודי, כיתות א' עד ו', מזה חמש שנים. בבית הספר לומדים רק ילדי זרים וחסרי מעמד. סך הכול 516 תלמידים מ-32 מדינות, הדוברים תשע שפות שונות. לפחות מעשרים אחוזים מהתלמידים יש ביטוח בריאות, אף אחד מהם לא יהודי ולא ישראלי. רוב רובם של התלמידים כאן, להערכתי כתשעים אחוזים, הם מאריתריאה, והיתר משלושים מדינות נוספות. לפעמים בתפוצה של אחד-שניים ממדינה ולפעמים שלושה-ארבעה ממדינה, תלוי הרבה פעמים בהיסטוריה של ההגירה לישראל. בית הספר מלמד עברית כשפה שנייה, יש לו מאפיינים של חינוך מיוחד אבל ללא ההכרה של חינוך מיוחד. כלומר, הוא לא נחשב חינוך מיוחד והוא גם לא מקבל תקציבים של חינוך מיוחד, אבל הוא כן מתמודד פעמים רבות עם התנהגויות אנומליות של ילדים ועם דברים שקשורים בקשיים אובייקטיבים של החיים בארץ ללא מעמד, שמובילים לא אחת למורכבויות רגשיות, נפשיות והתנהגותיות של תלמידים, להנמכה קוגניטיבית לא מעט ולפערים קוגניטיביים ביחס לגיל מבחינת הצפוי. אפשר לומר שזה בית ספר בסיכון, צוות בסיכון ומנהל בסיכון.

צרו קשר עם מערכת דברים

דברו איתנו

צרו קשר וננחזור אליכם בהקדם.
ניתן גם לשלוח אלינו פנייה למייל: dvarim@oranim.ac.il

מה אתם רוצים לקרוא?