גליונות

גליונות דברים

סוגיות חינוך וחברה בחברה החרדית - מרץ 2024

שבר ותמורה - אוקטובר 2023

מוסף לענייני חינוך - פברואר 2023

אי וודאות - אוקטובר 2022

תיגר וציות - דצמבר 2021

על הזיכרון וחבליו - אוקטובר 2020

כבוד - אוקטובר 2019

עומס - נובמבר 2018

סולידריות ואחרים - נובמבר 2017

בריאות וחולי - ינואר 2017

גוף - נובמבר 2015

אחריות - נובמבר 2014

אחרים - אוקטובר 2013

שפה - אוקטובר 2012

זמן - נובמבר 2011

מקום - אוקטובר 2010

איפה הגבול? - נובמבר 2009

אי וודאות - אוקטובר 2008

כללי

תפריט
ראשי
מאמרים

התמודדותם של בעלי תפקידים במערכת החינוך עם אי-הוודאות בחודשים הראשונים למשבר הקורונה בישראל – גילת כהן

יום שני, 31 באוקטובר, 2022

משבר הקורונה חשף את העולם כולו לאי-ודאות. עובדי מערכת החינוך בישראל נחשפו להנחיות משתנות, ורוב בתי הספר עברו לפרקים להוראה מרחוק. המחקר בחן כיצד התמודדו בעלי תפקידים עם אי-הוודאות בחודשים הראשונים למשבר. עשרים מחנכי כיתות ורכזים השתתפו בקבוצות מיקוד, וכן השיבו בכתיבה חופשית על שאלות בנושא זה. באמצעות ניתוח תוכן, נמצא שבעוד חלק מהם ניסו לארגן את פעילותם באמצעים שונים – על-ידי תכנון, בניית תרחישים, ייזום ושימור שגרות – אחרים "זרמו" ללא תכנון. בעוד יש שהסתגרו כדי לשמור על שלווה, אחרים פעלו להשגת מידע. ממצאים אלה תומכים בתאוריה של המוטיבציה להפחתת אי-ודאות. ניכר כי לתפיסת המשתתפים, הרגשות, הקוגניציות וההתנהגויות שלהם השפיעו אלו על אלו. לדוגמה, רבים מבעלי התפקידים חשו לחץ, חלק מהם העידו כי "ניהלו את הרגש" למשל על-ידי מתן דגש על החיוב ותפיסת המצב כהזדמנות להתפתחות. תפיסה זו הביאה ללמידה ולהתנסויות שעזרו לפתח חוללות עצמית ולהפחית חלק מהדאגות. לדברי המשתתפים, מנהלי בתי הספר השפיעו על הסתגלותם לאי-הוודאות על-ידי מתן דוגמה אישית, העצמה ועוד. מתברר שלמידת עמיתים, מערכי תמיכה ואמצעים נוספים עשויים לסייע להסתגלות ולשימור החוסן בתקופת הקורונה המתמשכת, כמו גם בזמני אי-ודאות אחרים.

צרו קשר עם מערכת דברים

דברו איתנו

צרו קשר וננחזור אליכם בהקדם.
ניתן גם לשלוח אלינו פנייה למייל: dvarim@oranim.ac.il

מה אתם רוצים לקרוא?