גליונות

גליונות דברים

סוגיות חינוך וחברה בחברה החרדית - מרץ 2024

שבר ותמורה - אוקטובר 2023

מוסף לענייני חינוך - פברואר 2023

אי וודאות - אוקטובר 2022

תיגר וציות - דצמבר 2021

על הזיכרון וחבליו - אוקטובר 2020

כבוד - אוקטובר 2019

עומס - נובמבר 2018

סולידריות ואחרים - נובמבר 2017

בריאות וחולי - ינואר 2017

גוף - נובמבר 2015

אחריות - נובמבר 2014

אחרים - אוקטובר 2013

שפה - אוקטובר 2012

זמן - נובמבר 2011

מקום - אוקטובר 2010

איפה הגבול? - נובמבר 2009

אי וודאות - אוקטובר 2008

כללי

תפריט
ראשי
מאמרים

תפקיד הלקסיקוגרפיה הפדגוגית בהוראת השפה הערבית בבי"ס טכנולוגי – היפא סלמאן

יום רביעי, 1 בדצמבר, 2010

חיבור זה עוסק בתפקידי הלקסיקוגרפיה הפדגוגית בהוראת השפה הערבית בבית ספר טכנולוגי, ובודק את האפשרויות של התלמידים לרכוש את השפה הערבית המודרנית הסטנדרטית MSA , לא רק דרך למידת חוקי הדקדוק, אלא גם באמצעות למידת מבנה המילון ודרכי השימוש בו, דבר המסייע להם מאוד ברכישת שפה תקנית ומגביר את המוטיבציה של התלמידים לרכישת השפה.

אוכלוסיית המטרה הייתה אוכלוסיית התלמידים בבית הספר הטכנולוגי עמל נצרת. התלמידים הם בעלי רקע סוציו-אקונומי קשה, ורמת הישגיהם נמוכה מאוד. נצפו בקרבם קשיי למידה, בעיות התנהגות ומשמעת, זאת בנוסף למוטיבציה נמוכה ללימודים. לכן הניסוי התייחס לאפקטיביות של שילוב מיומנויות מילון בהוראת השפה הערבית בחטיבה העליונה שלא נבחנת לבגרות.

על מנת להגיע למצב בו כל תלמיד יוכל לחפש ולמצוא מילים במילון, היה צריך ללמד את התלמידים את הטכניקות השונות של השימוש במילון רגיל או אלקטרוני. לכן היה חשוב מאוד לשלב את המילון בכל תהליך הלמידה וההוראה של השפה הערבית המודרנית הסטנדרטית בבית הספר.

האם השימוש במילון ערבי-ערבי בבית ספר טכנולוגי, מסייע לתלמידים ללמוד את השפה הערבית התקנית? האם אסטרטגיות של שימוש במילון בשיעורי ערבית גורמות לפיתוח אוריינות של השפה הערבית בקרב תלמידים שלא ניגשים לבגרות?

בניסיון לחפש תשובות לשאלות הללו, נערך ניסוי מיוחד במהלך כ-30 שיעורים אשר כלל ארבעה  שלבים: יישום; למידה; יצירה; הערכה.

צרו קשר עם מערכת דברים

דברו איתנו

צרו קשר וננחזור אליכם בהקדם.
ניתן גם לשלוח אלינו פנייה למייל: dvarim@oranim.ac.il

מה אתם רוצים לקרוא?